Wij willen dat al onze producten onbeschadigd en schoon aankomen bij onze klanten. Voor de opslag en het transport hebben we daarom verpakkingen nodig. We doen niet alleen onderzoek naar duurzame materialen, maar voortaan ook naar de verf en lijmen. Ons doel: in 2025 moeten onze verpakkingen 100% duurzaam zijn.
Verzendverpakking. Onze verzenddozen bestaan voor 100% uit FSC®-gecertificeerd karton. Onze verzendzakken dragen het keurmerk Blauer Engel, ten teken dat ze buitengewoon milieuvriendelijk zijn: ze bevatten minstens 80% post-consumer gerecycled plastic. Wij optimaliseren onze verzendverpakking regelmatig. Daarbij streven we er ook naar het gebruik van verpakkingsmateriaal terug te dringen.
Productverpakking. Al sinds 2017 werken we er samen met onze leveranciers aan de polybags, waarin ons textiel wordt verpakt, stapsgewijs te vervangen door duurzamere alternatieven. We zijn voor geselecteerde collecties begonnen met gerecycled materiaal uit productieafval. Intussen zijn we duidelijk verder: in 2021 zijn we omgeschakeld naar polybags van gerecycled materiaal uit huisafval. Nadat de testfasen in alle markten zijn afgesloten, moeten in 2022 alle artikelverpakkingen gemaakt zijn van gecertificeerd post-consumer gerecycled plastic.
Ook in samenwerking met Fashion for Good doen wij onderzoek naar innovatieve mogelijkheden voor gerecyclede artikelverpakkingen. In een pilotproject werd samen met andere vertegenwoordigers uit de branche de eerste circulaire oplossing voor polybags uitgeprobeerd. Een innovatie van het bedrijf Cadel Deinking maakt het mogelijk om inkt- en lijmresten zo te scheiden van gebruikte polybags dat het gerecyclede materiaal qua transparantie en kwaliteit niet onderdoet voor de conventionele alternatieven. Hoe wij de inzichten uit deze pilot in de toekomst kunnen gebruiken, wordt momenteel onderzocht in onze logistieke centra.
Waar en wanneer mogelijk testen we ook nieuwe verpakkingsideeën. In de categorie woontextiel verpakken wij beddengoed in zogeheten self-fabric-verpakkingen. Deze zakjes, die gemaakt zijn materiaal dat overblijft bij de productie van het beddengoed, kan de klant ook zelf weer gebruiken. Op deze manier kunnen wij jaarlijks 2,5 ton minder plastic afval produceren. We hopen dit idee in de toekomst ook voor andere productgroepen te kunnen inzetten.
Cataloguspapier. Het papier voor onze catalogi en reclamematerialen wordt centraal ingekocht door de Otto Group. Het streven achter de papierstrategie was om het percentage FSC®-gecertificeerd papier in 2020 te vergroten naar 60%. Met 64% werd dit doel al in 2019 overtroffen.