Om onze producten te kunnen maken hebben wij grondstoffen nodig. Maar stel nu dat het ons lukt om de grondstoffen daarbij niet te verbruiken, maar alleen te gebruiken tot ze weer deel uitmaken van een nieuwe grondstoffenkringloop? Wij zijn ervan overtuigd dat circularity – een circulaire economie – op de lange termijn de enige manier zal zijn waarop we op duurzame wijze kunnen produceren. Design en vezel- en materiaalkeuze zijn daarvoor centrale instrumenten. Daarom zetten we daarop in.
Duurzame vezels. De vezel die wij het meest gebruiken, is katoen (50%). De teelt en verdere verwerking ervan is verantwoordelijk voor een groot deel van onze milieu-impact. Daarom is het des te belangrijker dat wij het maximale doel binnen bereik hebben: 99% procent van de katoenvezels die wij verwerken, is tegenwoordig afkomstig van duurzame bronnen. Het merendeel van ons katoen is afkomstig van het initiatief Cotton made in Africa. Voor onze klanten willen we nog een stap verder gaan: uiterlijk in 2025 moet minstens 25% van de katoenvezels die we gebruiken gecertificeerd en traceerbaar zijn, vanaf het veld tot aan het product, bijvoorbeeld door een certificaat voor biologisch katoen.
Naast katoen gebruiken we vooral veel polyester (23%), viscose (13%), polyamide (6%) en polyacryl (4%) (cijfers gebaseerd op tonnage in 2020). Ook hiervoor hebben we al duurzame alternatieven. Bij synthetische vezels kiezen we daarbij voor gerecyclede materialen. In jaarlijks vastgestelde doelen leggen we vast hoe het percentage duurzame vezelalternatieven continu kan worden vergroot. Ons doel: uiterlijk in 2025 gebruiken we 70% duurzame vezels. Ons houten meubilair moet dan voor 100% zijn gemaakt van FSC®-gecertificeerd hout.
Circular Design. Wij denken dat het tijd is om met een nieuwe blik naar mode te kijken. Mode is niet alleen textiel dat geproduceerd en gedragen wordt: mode bestaat uit materialen die ook gerecycled en hergebruikt zouden moeten worden. Maar voor dat systematisch in grote hoeveelheden kan, moeten er innovatieve brancheoplossingen komen. Met onze bijdrage aan de recyclebaarheid van de textielbranche beginnen we daar waar ook onze producten beginnen: bij het design. Daarbij kijken we niet alleen naar de recyclebaarheid van materialen, maar ook naar hoe onze mode wordt ontworpen en gebruikt. De eerste producten op basis van deze "circular principles" zouden in 2022 te koop moeten zijn. Al in 2021 komen de eerste Cradle to Cradle Certified™-producten in ons assortiment. Dit keurmerk wordt toegekend aan kleding die voor 100% recyclebaar is en waarvoor waardevolle grondstoffen niet worden verbruikt maar gebruikt.
Dierenwelzijn en vegan producten. Het merendeel van onze schoenen en tassen draagt het {PETA-Approved-Vegan}-certificaat en geldt daarmee als diervriendelijk: 75% van de schoenen van ons eigen merk en 95% van de tassen is door PETA gecertificeerd als veganistisch en bevat gegarandeerd geen dierlijke bestanddelen. Al sinds 1991 geldt binnen de gehele Otto Group een streng verbod op bont. Sinds 2014 zijn wij lid van het "Fur Free Retailer"-programma. En ook bij andere dierlijke materialen zijn onze normen duidelijk: vandaag de dag biedt de gehele Otto Group alleen nog leer aan dat een nevenproduct is uit de levensmiddelenindustrie. Het gebruik van angorawol van angorakonijnen wijzen wij categorisch af en sinds 2020 gebruiken wij geen mohair meer van de angorageit. Bij dons letten we erop dat dit niet afkomstig is van levende pluk of van dieren die worden gehouden voor de productie van foie gras.